Home       Contact       Winkelmandje (0)       Mijn Account

Home

Winkels

Service

Contact

Account

Mandje (0)

Algemene voorwaarden

Algemene Voorwaarden 
Inhoudsopgave: 
Artikel 1 - Definities  
Artikel 2 - Identiteit van de ondernemer  
Artikel 3 - Toepasselijkheid  
Artikel 4 - Het aanbod  
Artikel 5 - De overeenkomst  
Artikel 6 - Herroepingsrecht  
Artikel 7 - Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd  
Artikel 8 - Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en kosten daarvan  
Artikel 9 - Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping  
Artikel 10 - Uitsluiting herroepingsrecht  
Artikel 11 - De prijs  
Artikel 12 - Service en garantie 
Artikel 13 - Nakoming en extra garantie  
Artikel 14 - Levering en uitvoering  
Artikel 15 - Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging  
Artikel 16 - Betaling  
Artikel 17 - Klachtenregeling  
Artikel 18 - Geschillen  


Artikel 1 – Definities 
In deze voorwaarden wordt verstaan onder: 
1. Aanvullende overeenkomst: een overeenkomst waarbij de consument producten, digitale inhoud en/of diensten verwerft in verband met een overeenkomst op afstand en deze zaken, digitale inhoud en/of diensten door de ondernemer worden geleverd of door een derde partij op basis van een afspraak tussen die derde en de ondernemer;  
2. Bedenktijd: de termijn waarbinnen de consument gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht;  
3. Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt voor doeleinden die verband houden met zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit;  
4. Dag: kalenderdag;  
5. Digitale inhoud: gegevens die in digitale vorm geproduceerd en geleverd worden;  
6. Duurovereenkomst: een overeenkomst die strekt tot de regelmatige levering van zaken, diensten en/of digitale inhoud gedurende een bepaalde periode;  
7. Duurzame gegevensdrager: elk hulpmiddel - waaronder ook begrepen e-mail - dat de consument of ondernemer in staat stelt om informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige raadpleging of gebruik gedurende een periode die is afgestemd op het doel waarvoor de informatie is bestemd, en die ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt;  
8. Herroepingsrecht: de mogelijkheid van de consument om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand;  
9. Ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon die producten, (toegang tot) digitale inhoud en/of diensten op afstand aan consumenten aanbiedt; 
10. Overeenkomst op afstand: een overeenkomst die tussen de ondernemer en de consument wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten, digitale inhoud en/of diensten, waarbij tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend of mede gebruik gemaakt wordt van één of meer technieken voor communicatie op afstand.
11. Modelformulier voor herroeping: het in Bijlage I van deze voorwaarden opgenomen Europese modelformulier voor herroeping; Bijlage I hoeft niet ter beschikking te worden gesteld als de consument ter zake van zijn bestelling geen herroepingsrecht heeft;  
12. Techniek voor communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruikt voor het sluiten van een overeenkomst, zonder dat consument en ondernemer gelijktijdig in dezelfde ruimte hoeven te zijn samengekomen. 

Artikel 2 - Identiteit van de ondernemer  
Naam ondernemer: Fietsoptimaal.nl. Handelend onder de naam/namen: 24/7 Online Trade B.V.
Vestigingsadres:
Twenteweg 4a
7772 NL Hardenberg Nederland
Telefoonnummer: 085-760 9 362
Telefonische bereikbaarheid:
Van zondag t/m zaterdag vanaf 09.00 uur tot 18.00 uur
Openingstijden winkel: https://www.fietsoptimaal.nl/info/experience-centers
E-mailadres: info@fietsoptimaal.nl
KVK nummer: 81669739
BTW nummer: NL 825597006 B02

Artikel 3 - Toepasselijkheid  
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de ondernemer en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand tussen ondernemer en consument.  
2. Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan de consument beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal de ondernemer voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, aangeven op welke wijze de algemene voorwaarden bij de ondernemer zijn in te zien en dat zij op verzoek van de consument zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden.
3. Indien de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking van het vorige lid en voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, de tekst van deze algemene voorwaarden langs elektronische weg aan de consument ter beschikking worden gesteld op zodanige wijze dat deze door de consument op een eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven waar van de algemene voorwaarden langs elektronische weg kan worden kennisgenomen en dat zij op verzoek van de consument langs elektronische weg of op andere wijze kosteloos zullen worden toegezonden.  
4. Voor het geval dat naast deze algemene voorwaarden tevens specifieke product- of dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, is het tweede en derde lid van overeenkomstige toepassing en kan de consument zich in geval van tegenstrijdige voorwaarden steeds beroepen op de toepasselijke bepaling die voor hem het meest gunstig is. 
 
Artikel 4 - Het aanbod  
1. Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.  
2. Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten, digitale inhoud en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als de ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen, zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten, diensten en/of digitale inhoud. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.  
3. Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden. 
 
Artikel 5 - De overeenkomst  
1. De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot stand op het moment van aanvaarding door de consument van het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.  
2. Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt de ondernemer onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet door de ondernemer is bevestigd, kan de consument de overeenkomst ontbinden.  
3. Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een veilige webomgeving. Indien de consument elektronisch kan betalen, zal de ondernemer daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.  
4. De ondernemer kan zich binnen wettelijke kaders - op de hoogte stellen of de consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, alsmede van al die feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien de ondernemer op grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.  
5. De ondernemer zal uiterlijk bij levering van het product, de dienst of digitale inhoud aan de consument de volgende informatie, schriftelijk of op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager, meesturen: 

  • het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer waar de consument met klachten terecht kan; 
  • de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van het herroepingsrecht gebruik kan maken, dan wel een duidelijke melding inzake het uitgesloten zijn van het herroepingsrecht;
  • de informatie over garanties en bestaande service na aankoop; 
  • de prijs met inbegrip van alle belastingen van het product, dienst of digitale inhoud; voor zover van toepassing de kosten van aflevering; en de wijze van betaling, aflevering of uitvoering van de overeenkomst op afstand;
  • de vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de overeenkomst een duur heeft van meer dan één jaar of van onbepaalde duur is; 
  • indien de consument een herroepingsrecht heeft, het modelformulier voor herroeping.  

6. In geval van een duurtransactie is de bepaling in het vorige lid slechts van toepassing op de eerste levering. 
 
Artikel 6 - Herroepingsrecht  
Bij producten: 
1. De consument kan een overeenkomst op afstand met betrekking tot de aankoop van een product gedurende een bedenktijd van 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. Met uitzondering van rijwielen:

Assemblage van elektrische rijwielen: Dit omvat het samenstellen van de verschillende componenten van het elektrische rijwiel, inclusief het frame, de elektrische motor, de accu, de bedieningselementen, de versnellingen, de remmen, en andere onderdelen. Het assembleren kan gebeuren in een fabriek waar de fietsen worden geproduceerd, waarbij zowel het mechanische als het elektrische deel van de fiets in elkaar wordt gezet.

Rijklaar maken van elektrische rijwielen: Nadat het elektrische rijwiel is geassembleerd, moet het worden voorbereid voor gebruik door de eindgebruiker. Dit omvat het afstellen van de remmen, het oppompen van de banden, het installeren van accessoires (zoals spatborden, bagagedragers, enz.), het opladen van de accu en het controleren van de functionaliteit van het elektrische systeem. Ook kan het nodig zijn om de bedieningselementen zoals het display of de controller te configureren volgens de voorkeuren van de gebruiker.

Wegens bovenstaande werkzaamheden die gemoeid zijn met het klaarmaken van een bestelling van een rijwiel, kunnen rijwielen niet retour worden genomen (tenzij onderling anders overeengekomen).

De ondernemer mag de consument vragen naar de reden van herroeping, maar deze niet tot opgave van zijn reden(en) verplichten.  
2. De in lid 1 genoemde bedenktijd gaat in op de dag nadat de consument, of een vooraf door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het product heeft ontvangen, of:  

  • als de consument in eenzelfde bestelling meerdere producten heeft besteld: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, het laatste product heeft ontvangen. De ondernemer mag, mits hij de consument hier voorafgaand aan het bestelproces op duidelijke wijze over heeft geïnformeerd, een bestelling van meerdere producten met een verschillende levertijd weigeren.  
  • als de levering van een product bestaat uit verschillende zendingen of onderdelen: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, de laatste zending of het laatste onderdeel heeft ontvangen;  
  • bij overeenkomsten voor regelmatige levering van producten gedurende een bepaalde periode: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, het eerste product heeft ontvangen.  

Artikel 7 - Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd  
1. Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts uitpakken of gebruiken in de mate die nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van het product vast te stellen. Het uitgangspunt hierbij is dat de consument het product niet heeft gebruikt.
2. De consument is alleen aansprakelijk voor waardevermindering van het product die het gevolg is van een manier van omgaan met het product die verder gaat dan toegestaan in lid 1.  
3. De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van het product als de ondernemer hem niet voor of bij het sluiten van de overeenkomst alle wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht heeft verstrekt. 
 
Artikel 8 - Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en kosten daarvan  
1. Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, meldt hij dit binnen de bedenktermijn door middel van het modelformulier voor herroeping of op andere ondubbelzinnige wijze aan de ondernemer.  
2. Zo snel mogelijk, maar binnen 14 dagen vanaf de dag volgend op de in lid 1 bedoelde melding, zendt de consument het product terug, of overhandigt hij dit aan (een gemachtigde van) de ondernemer. Dit hoeft niet als de ondernemer heeft aangeboden het product zelf af te halen. De consument heeft de terugzendtermijn in elk geval in acht genomen als hij het product terugzendt of terugbrengt voordat de bedenktijd is verstreken.  
3. De consument zendt het product terug met alle geleverde toebehoren, indien redelijkerwijs mogelijk in originele staat en verpakking, en conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.  
4. Het risico en de bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening van het herroepingsrecht ligt bij de consument.  
5. De consument draagt de rechtstreekse kosten van het terugzenden van het product. 
6. Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, worden alle aanvullende overeenkomsten van rechtswege ontbonden. 
7. De consument moet alle schade vanwege het annuleren vergoeden. Deze schade is vastgesteld op 25% van de totale koopprijs van de tweewieler, onderdeel of accessoire, tenzij partijen bij het sluiten van de overeenkomst iets anders hebben afgesproken.
 
Artikel 9 - Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping  
1. Als de ondernemer de melding van herroeping door de consument op elektronische wijze mogelijk maakt, stuurt hij na ontvangst van deze melding onverwijld een ontvangstbevestiging.  
2. De ondernemer vergoedt alle betalingen van de consument, inclusief eventuele leveringskosten door de ondernemer in rekening gebracht voor het geretourneerde product, onverwijld doch binnen 14 dagen volgend op de dag waarop de consument hem de herroeping meldt. Tenzij de ondernemer aanbiedt het product zelf af te halen, mag hij wachten met terugbetalen tot hij het product heeft ontvangen of tot de consument aantoont dat hij het product heeft teruggezonden, naar gelang welk tijdstip eerder valt.  
3. De ondernemer gebruikt voor terugbetaling hetzelfde betaalmiddel dat de consument heeft gebruikt, tenzij de consument instemt met een andere methode. De terugbetaling is kosteloos voor de consument.  
4. Als de consument heeft gekozen voor een duurdere methode van levering dan de goedkoopste standaardlevering, hoeft de ondernemer de bijkomende kosten voor de duurdere methode niet terug te betalen. 
 
Artikel 10 - Uitsluiting herroepingsrecht  
De ondernemer kan de navolgende producten en diensten uitsluiten van het herroepingsrecht, maar alleen als de ondernemer dit duidelijk bij het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld:  
1. Producten of diensten waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft en die zich binnen de herroepingstermijn kunnen voordoen;
2. Dienstenovereenkomsten, na volledige uitvoering van de dienst, maar alleen als:  

  • de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument; en 
  • de consument heeft verklaard dat hij zijn herroepingsrecht verliest zodra de ondernemer de overeenkomst volledig heeft uitgevoerd;  

3: De zegel van een accu niet meer intact is.
4. Elektronische onderdelen.
5: Producten welke zijn voorzien van een kenteken zoals Speed Pedelec fietsen. 


Artikel 11 - De prijs  
1. Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden producten en/of diensten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in btw-tarieven.  
2. In afwijking van het vorige lid kan de ondernemer producten of diensten waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt en waar de ondernemer geen invloed op heeft, met variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld.  
3. Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien de ondernemer dit bedongen heeft en:  

  • deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of  
  • de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen met ingang van de dag waarop de prijsverhoging ingaat.  

4. De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusief btw. 

Artikel 12 – Service en garantie  
1. De garantievoorwaarden zoals bedoeld in dit artikel 12, zijn van toepassing op nieuwe elektrische fietsen (‘e-bikes’), die een consument rechtstreeks bij Fietsoptimaal.nl heeft gekocht. Garantie is niet overdraagbaar.
2. Er kan geen beroep worden gedaan op garantie:

  • zonder de originele aankoop bon van Fietsoptimaal.nl;
  • ten aanzien van e-bikes die zijn gekocht van een derde, zoals een (professionele) tussenhandelaar.

3. De fabrikant geeft ter zake de e-bike garantie op materiaal-, fabricage- en montagefouten. De garantie omvat alle componenten, die ervoor zorgen dat de e-bike operationeel is, met uitzondering van de slijtdelen (lid 8).
4. Fabrikant kan niet garanderen dat er altijd ongestoord gebruik kan worden gemaakt van de e-bike en kan evenmin een optimaal rijcomfort garanderen. Gebruiksgemak en rijcomfort zijn (mede) afhankelijk van factoren, waar fabrikant geen controle over heeft, waaronder begrepen de persoonlijke keuze(s) van de consument of weersomstandigheden.
5. De garantieperiode vangt aan op de leverdatum zoals vermeld op de originele afleverbon van de relevante e-bike.
6. Naast de wettelijke garantie, geldt de volgende aanvullende garantie:

  • Op het frame van de fietsen zit standaard 5 jaar fabrieksfout garantie
  • Op elektronica (accu, motor, display, besturingssysteem en sensoren) zit 2 jaar fabrieksfoutgarantie*. Deze is uit te breiden naar 5 jaar i.c.m. een servicepakket (Comfort of Zorgeloos pakket)
    * Op Levit & Advanced e-bikes geldt een garantie termijn vanuit de fabrikant van 4 jaar op de accu en de motor.
    * Op Royal Cargo Bike e-bikes geldt een garantie termijn vanuit de fabrikant van 5 jaar op de gehele elektronica
  • 7. Mits aan de garantievoorwaarden zoals bedoeld in dit artikel 11 is voldaan, wordt het defecte onderdeel op een zodanige wijze, dat de e-bike naar het redelijke oordeel van Fietsoptimaal.nl en fabrikant weer operationeel is.  

De garantie wordt afgegeven door de producent/fabrikant. Wanneer sprake is van garantie als gevolg van materiaal, constructie of frame-fouten kan deze niet toegerekend worden aan Fietsoptimaal.nl. Fietsoptimaal.nl is geen producent. Voor meer informatie over garantie en duur hiervan adviseren wij om informatie in te winnen via de website van de producent.

De Verkoper behartigt  belangen van zijn klant en zorgt voor de service en afhandeling wanneer sprake is van garantie voor haar klanten bij de leverancier en producent. 
8. Slijtage is uitgesloten van de garantie. De volgende onderdelen van de e-bike zijn in ieder geval onderhevig aan slijtage (‘slijtdelen’): ketting of riem, tandwielen, binnen- en buitenbanden, handvatten, lampen, remblokken- en remschijven, remolie, zadel, pedalen, snelbinders en de lak.
9. De garantie komt te vervallen:

  • Bij onverantwoordelijk, roekeloos, onjuist, onkundig of oneigenlijk gebruik van de e-bike. Dit is onder meer het geval indien de e-bike voor andere doeleinden dan voor dagelijks eigen gebruik is ingezet (waaronder commerciële verhuur, wedstrijden, etc.) of als de instructies niet zijn opgevolgd;
  • Wanneer een defect of beschadiging niet aan Fietsoptimaal.nl valt toe te rekenen. Daar is bijvoorbeeld sprake van bij schade als gevolg van een val, botsing of te water geraken van de e-bike;
  • Als de e-bike (of onderdelen daarvan) door een ander dan Fietsoptimaal.nl is gerepareerd, is aangepast en/of is gereviseerd, dan wel wanneer originele onderdelen zijn vervangen door onofficiële onderdelen. In dit geval kunnen alle garantie- of overige rechten ten aanzien van de gehele e-bike komen te vervallen;
  • Wanneer de e-bike niet of niet in overeenstemming met de onderhoudsverplichting (lid, 11, 12 en 13) is onderhouden;
  • Na verloop van de relevante garantietermijn.

10. De e-bike dient conform de handleiding en instructies te worden onderhouden.
11. Garantie- en servicewerkzaamheden vinden plaats in één van de Fietsoptimaal.nl locaties of een door Fietsoptimaal.nl aangewezen derde partij. De consument is verantwoordelijk voor het maken van (tijdige) afspraken. Uitsluitend Fietsoptimaal.nl bepaalt of garantie- of servicewerkzaamheden buiten een Fiietsoptimaal.nl servicecenter, op locatie, worden verricht. De volgende beurten zijn verplicht:
- De eerste afstelbeurt

  • binnen een periode van 3 tot 5 maanden na aankoop; én
  • bij 500 kilometer (wat het eerste voorkomt).

- Jaarlijkse onderhoudsbeurt
Om de garantie te behouden dient te fiets elk jaar te voorzien van een onderhoudsbeurt uitgevoerd door Fietsoptimaal.nl, een partner van Fietsoptimaal.nl of een andere professionele rijwielwinkel. De consument dient te kunnen bewijzen dat de fiets deze jaarlijkse onderhoudsbeurten heeft gehad. 

12. Defecten of beschadigingen, die van invloed zijn op de werking van de e-bike, dienen onmiddellijk – en in ieder geval binnen 48 uur na constatering daarvan –  bij Fietsoptimaal.nl te worden gemeld. Een telefonische melding, dient binnen drie (3) werkdagen schriftelijk (waar ook e-mail onder wordt begrepen) te worden bevestigd. De melding dient tenminste de volgende informatie te bevatten: aankoopbon, aankoopdatum, datum defect/beschadiging en de mogelijke oorzaak van het defect of de beschadiging.
13. Zijn onderdelen zodanig defect of beschadigd dat deze (gedeeltelijk) los zijn gekomen van de e-bike, dan dienen deze loszittende onderdelen zorgvuldig te worden bewaard tot aan het eerstvolgende moment dat zij aan Fietsoptimaal.nl overhandigd kunnen worden.
14. Als er sprake is van wettelijke garantie, dan voert Fietsoptimaal.nl de reparatie of vervanging in een van haar Fietsoptimaal.nl servicecenters kosteloos uit. Voor aanvullende garantie (lid 6) geldt tevens dat Fietsoptimaal.nl de materiaalkosten en alle overige kosten, waaronder de kosten voor arbeid voor het defecte onderdeel voor haar rekening neemt.
15. Mocht Fietsoptimaal.nl na onderzoek constateren, dat er geen of beperkte garantie van toepassing is, dan is Fietsoptimaal.nl gerechtigd alle, met de reparatie en/of vervanging gemoeide kosten, waaronder ook de onderzoekskosten, in rekening te brengen.
16. Naar keuze van Fietsoptimaal.nl, kan ieder onderdeel die Fietsoptimaal.nl tijdens een reparatie of beurt vervangt, automatisch haar eigendom worden. Fietsoptimaal.nl is daar geen vergoeding voor verschuldigd.
17. Ieder gebruik van de e-bike nadat een defect of een beschadiging is geconstateerd, is voor rekening en risico van de consument c.q. gebruiker van de e-bike; Fietsoptimaal.nl is niet verantwoordelijk noch aansprakelijk voor (verdere) schade, die uit dit gebruik voortvloeit.  Aansprakelijkheid van Fietsoptimaal.nl voor indirecte of gevolgschade, waaronder begrepen inkomstenderving, immateriële schade, verlies van gebruik is uitgesloten. De in dit lid 17 opgenomen beperkingen van aansprakelijkheid zijn niet van toepassing bij opzet of bewuste roekeloosheid van Fietsoptimaal.nl. 
 
Artikel 13 - Nakoming en extra garantie  
1. De ondernemer staat er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften. Indien overeengekomen staat de ondernemer er tevens voor in dat het product geschikt is voor ander dan normaal gebruik.  
2. Een door de ondernemer, diens toeleverancier, fabrikant of importeur verstrekte extra garantie beperkt nimmer de wettelijke rechten en vorderingen die de consument op grond van de overeenkomst tegenover de ondernemer kan doen gelden indien de ondernemer is tekortgeschoten in de nakoming van zijn deel van de overeenkomst.  
3. Onder extra garantie wordt verstaan iedere verbintenis van de ondernemer, diens toeleverancier, importeur of producent waarin deze aan de consument bepaalde rechten of vorderingen toekent die verder gaan dan waartoe deze wettelijk verplicht is in geval hij is tekortgeschoten in de nakoming van zijn deel van de overeenkomst. 
 
Artikel 14 - Levering en uitvoering  
1. De ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en bij de uitvoering van bestellingen van producten en bij de beoordeling van aanvragen tot verlening van diensten.  
2. Als plaats van levering geldt het adres dat de consument aan de ondernemer kenbaar heeft gemaakt.  
3. Met inachtneming van hetgeen hierover in artikel 4 van deze algemene voorwaarden is vermeld, zal de ondernemer geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 werkdagen uitvoeren, tenzij een andere leveringstermijn is overeengekomen. Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan uiterlijk 30 dagen nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De consument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden.
4. Na ontbinding conform het vorige lid zal de ondernemer het bedrag dat de consument betaald heeft onverwijld terugbetalen.
5. Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij de ondernemer tot het moment van bezorging aan de consument of een vooraf aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. 
 
Artikel 15 - Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging  
Opzegging:  
1.    De consument kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten of diensten, te allen tijde opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand. In gevallen waar overeengekomen is dat de duur minimaal één jaar betreft zal dit recht tot opzeggen na één jaar gelden. 
2.    De consument kan een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten of diensten, te allen tijde tegen het einde van de bepaalde duur opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand. In gevallen waar overeengekomen is dat de duur minimaal één jaar betreft zal dit recht tot opzeggen na één jaar gelden.
3.    De consument kan de in de vorige leden genoemde overeenkomsten:  

  • te allen tijde opzeggen en enkel beperkt worden tot opzegging op een bepaald tijdstip of in een bepaalde periode;  
  • tenminste opzeggen op dezelfde wijze als zij door hem zijn aangegaan;  
  • altijd opzeggen met dezelfde opzegtermijn als de ondernemer voor zichzelf heeft bedongen. 


Verlenging:  
4.    Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten of diensten, mag niet stilzwijgend worden verlengd of vernieuwd voor een bepaalde duur.  
5.    Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten of diensten, mag alleen stilzwijgend voor onbepaalde duur worden verlengd als de consument te allen tijde mag opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand. 
Duur:  
6.    Als een overeenkomst een duur van meer dan een jaar heeft, mag de consument na een jaar de overeenkomst te allen tijde met een opzegtermijn van ten hoogste één maand opzeggen, tenzij de redelijkheid en billijkheid zich tegen opzegging vóór het einde van de overeengekomen duur verzetten. 
 
Artikel 16 - Betaling  
1. Voor zover niet anders is bepaald in de overeenkomst of aanvullende voorwaarden, dienen de door de consument verschuldigde bedragen te worden voldaan voor levering van het product. In geval van een overeenkomst tot het verlenen van een dienst, vangt deze termijn aan op de dag nadat de consument de bevestiging van de overeenkomst heeft ontvangen.  
2. Bij de verkoop van producten aan consumenten mag de consument in algemene voorwaarden nimmer verplicht worden tot vooruitbetaling van meer dan 50%. Wanneer vooruitbetaling is bedongen, kan de consument geen enkel recht doen gelden aangaande de uitvoering van de desbetreffende bestelling of dienst(en), alvorens de bedongen vooruitbetaling heeft plaatsgevonden.  
3. De consument heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan de ondernemer te melden.  
4. Indien de consument niet tijdig aan zijn betalingsverplichting(en) voldoet, is deze, nadat hij door de ondernemer is gewezen op de te late betaling en de ondernemer de consument een termijn van 14 dagen heeft gegund om alsnog aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen, na het uitblijven van betaling binnen deze 14-dagen-termijn, over het nog verschuldigde bedrag de wettelijke rente verschuldigd en is de ondernemer gerechtigd de door hem gemaakte buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen. Deze incassokosten bedragen maximaal: 15% over openstaande bedragen tot € 2.500,-; 10% over de daaropvolgende € 2.500,- en 5% over de volgende € 5.000,- met een minimum van € 40,-. De ondernemer kan ten voordele van de consument afwijken van genoemde bedragen en percentages. 
 
Artikel 17 - Klachtenregeling  
1. De ondernemer beschikt over een voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure en behandelt de klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure.  
2. Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen bekwame tijd nadat de consument de gebreken heeft geconstateerd, volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de ondernemer.  
3. Bij de ondernemer ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door de ondernemer binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.  
4. De consument dient de ondernemer in ieder geval 4 weken de tijd te geven om de klacht in onderling overleg op te lossen.
 
Artikel 18 - Geschillen  
1. Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.  

Bijlage I: Modelformulier voor herroeping  Modelformulier voor herroeping  
(dit formulier alleen invullen en terugzenden wanneer u de overeenkomst wilt herroepen)  
Aan:  
[ naam ondernemer]  
[ geografisch adres ondernemer]  
[ faxnummer ondernemer, indien beschikbaar]  
[ e-mailadres of elektronisch adres van ondernemer]  
Ik/Wij* deel/delen* u hierbij mede, dat ik/wij* onze overeenkomst betreffende de verkoop van de volgende producten: [aanduiding product]* de levering van de volgende digitale inhoud: [aanduiding digitale inhoud]* de verrichting van de volgende dienst: [aanduiding dienst]*, herroept/herroepen*   
Besteld op*/ontvangen op* [datum bestelling bij diensten of ontvangst bij producten]  
[Naam consumenten(en)]  
[Adres consument(en)]  
[Handtekening consument(en)] (alleen wanneer dit formulier op papier wordt ingediend)  
* Doorhalen wat niet van toepassing is of invullen wat van toepassing is. 

 

 






Fietsoptimaal.nl door ProShops